بین اصولگرایان تشتت و بین اصلاح‌طلبان انسجام وجود دارد/ رویکرد اصلاحات برطرف کننده مشکل فرایند غیر خطی گفتمان است

دکتر اطاعت درباره عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده مجلس گفت : احزاب اصلاح‌طلب از انسجام بالایی برخوردارند و رهبری اصلاحات را پذیرفته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی اعتدال فارس :

به گزارش اعتدال فارس بیست‌وهشتمین نشست آینده اصلاح‌طلبی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با حضور دکتر جواد اطاعت؛ نماینده مجلس ششم، عضو سابق جبهه مشارکت و عضو فعلی بنیاد باران عصر امروز برگزار شد.

در این نشست دکتر جواد اطاعت مباحث خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که چرا رویکرد اصلاح‌طلبی را برای شرایط ایران اتخاذ می‌کنیم و روی آن پافشاری داریم؟ استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: چند رویکرد سیاسی در دنیا وجود دارد: رویکرد بنیادگرایی، سنت‌گرایانه یا محافظه‌کارانه، رویکرد سکولار و رویکرد اصلاح‌گرا.

وی در خصوص رویکرد بنیادگرایی گفت: این رویکرد به رادیکالیسم می‌انجامد و جهان اسلام امروزه از این حوزه تحت فشار و تنگنا قرار دارد و رویکردهای افراطی می‌خواهد مسائل را حل کند. ما که انقلاب را تجربه کرده‌ایم رویکرد انقلابی و افراطی را برنمی‌تابیم.

 ایران حداقل پیش‌نیازهای لازم برای توسعه را داراست

نماینده مجلس ششم رویکرد سنت‌گرایانه یا محافظه‌کارانه را تاکید بر حفظ سنت‌های موجود دانست و افزود: این رویکرد هرگونه تغییر و تحولی را به سختی قبول می‌کند. رویکرد سکولار نیز به جدایی دین از سیاست تکیه دارد. جواد اطاعت رویکرد اصلاح‌طلبی را تغییرات گام‌به‌گام از قول مهندس بازرگان و آهسته و پیوسته از قول خود نامید و گفت: ایران علی‌رغم داشتن حدود ۱ درصد جمعیت دنیا حدود ۷ درصد منابع دنیا را در اختیار دارد و با داشتن سرمایه انسانی نسبتاً خوب، حداقل پیش‌نیازهای لازم برای توسعه را دارد.

 اصلاحات با توجه به هزینه‌های هر انقلابی در اولویت است

عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه به تبعات هر انقلابی اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه‌های انقلاب باید با شیب ملایم و با رویکرد دموکراتیک و در فرایند رقابتی کشور را از وضع موجود به سمت وضع مطلوب هدایت کنیم. اطاعت اصلاحات را با توجه به هزینه‌های موجود در اولویت دانست و افزود: البته فرایند اصلاحات کند است و مانند حرکت کوهنوردی می‌ماند که باید قله‌ای را فتح کند. در مسیر فتح این قله باید آهسته و پیوسته قدم بردارد و نمی‌تواند در این راه بدود. بنابراین باید زمان را پذیرفت و هزینه زمان را پرداخت تا به مقصد برسیم.

 رویکرد اصلاحات برطرف کننده مشکل فرایند غیر خطی گفتمان است

اطاعت نمودار سیاست خارجی ایران را غیرخطی و غیرتعاملی و زیگزاگی بیان کرد و ادامه داد: فرایند گفتمان در ایران نیز غیر خطی و غیر تکاملی است که یکی از مشکلات اساسی در رویکرد توسعه محسوب می‌شود. تنها رویکردی که این مشکل را برطرف می‌کند رویکرد اصلاحات است چرا که آهسته و پیوسته است.

 اصلاح‌طلبان از انسجام فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برخوردار هستند

این استاد دانشگاه سپس به تشریح جایگاه فکری و اندیشه فکری اصلاح‌طلبان پرداخت. اطاعت به تحقیقی که سال گذشته صورت گرفت اشاره کرد و گفت: پرسشنامه‌ای که برای این تحقیق درنظر گرفته شده بود از سوالات استاندارد جهانی استفاده شده بود که در سوالات مباحث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گنجانده شده بود. نتایج این تحقیق نشان داد جریان اصلاحات، سوسیال دموکرات است که به سمت اقتصاد آزاد میل دارند و از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از انسجام بالایی برخوردار هستند. اطاعت تاکید کرد: بر خلاف آنچه گفته می‌شود جریان اصلاحات دارای اختلاف است اما نتایج این تحقیق انسجام فکری بالایی را در میان اصلاح‌طلبان نشان داد که تنها از نظر خلق و خوی و سلیقه با یکدیگر متفاوت باشند.

 معنای اصلاح‌طلبی در همه جای دنیا قابل فهم است

عضو فعلی بنیاد باران در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که گفته می‌شود اصلاحات تعریف نشده است، اما باید گفت طرح این موضوع از سوی منتقدان و مخالفان مغلطه و اشتباه است. اطاعت تصریح کرد: هر کجای دنیا که بروید می‌دانند معنای رفرم و رفرمیست و اصلاح‌طلبی چیست. وی افزود: مسائل گفتمانی این چنین نیست که بشود چارچوب تعریف کرد و گفت همین است و لاغیر، بلکه طی یک فرایند گفتمانی شعارها، دیدگاه‌ها و عملکرد شکل می‌گیرند و نه یک پروژه. در مقابل اصولگرایی واژه درستی نیست. اصولگرا کلمه غیر علمی است بلکه باید از واژه محافظه‌کار استفاده کرد که شناخته شده و جهانی است.

 اندیشه اصلاح‌طلبی برآیندی بین واقعیت‌گرایی و آرمان‌گرایی است

اطاعت در ادامه به پرسش حاضران در نشست پاسخ گفت. موسس خانه احزاب در خصوص اظهار نظر خود درباره آرمان‌گرا بودن جبهه مشارکت گفت: آقای خاتمی نه یک آرمان‌گرای صد در صد و نه یک واقع‌‌گرای صد در صد است. بنابراین باید گفت اندیشه اصلاح‌طلبی برآیندی بین واقعیت‌گرایی و آرمان‌گرایی است. وقتی می‌گوییم حزبی خیلی آرمان‌گراست یعنی مطابق با واقعیات جامعه نیست. به نظرم باید ظرفیت اقدام را در نظر بگیریم، یعنی سیاست هایی را اتخاذ کنیم که توان آنجام آن را داشته باشیم. وقتی شعاری را انتخاب کنیم باید امکان اجرای آن در جامعه وجود داشته باشد، اگر امکانش را نداریم این آرمان گرایی است و به قول استادم اقای سید جواد طباطبایی آرمان گرایی همواره محکوم به شکست است.

 از آنجایی که احزاب سیاسی در کشور فعال نیستند بار آن به دانشگاه‌ها منتقل شده است

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: بنابراین کلیت اصلاحات مشخص است و این کلیت در فر ایند زمان شکل می‌گیرد و تبدیل به گفتمان می‌شود. وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رابطه میان دانشگاه و احزاب سیاسی گفت: من به باشگاه سیاسی بودن دانشگاه‌ها اعتقادی ندارم. دانشگاه کار علمی و دانشگاهی باید صورت گیرد اما چون احزاب سیاسی در کشور فعال نیستند بار آن به دانشگاه‌ها و مطبوعات و رسانه‌ها منتقل شده است. اطاعت افزود: دانشگاه باید در تولید علم فعال باشد تا احزاب و جامعه استفاده کنند. افکار دانشگاه باید سیاسی باشد اما نباید باشگاه سیاسی باشد. اما در دوره‌هایی تبدیل به باشگاه می‌شود زیرا بین دولت و دانشگاه و احزاب و دانشگاه ارتباط معناداری وجود ندارد.

نماینده مجلس ششم در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش تبلیغات در معرفی کارها واقدامات دولت خاتمی گفت: بیشتر سخنگویان دولت خاتمی افرادی سیاسی بودند؛ در حالی که مطالبات بیشتر مردم ایران اقتصادی است. نطق‌‌های مجلس علی‎رغم تصویب بهترین طرح‌های اقتصادی در مجلس ششم، سیاسی بود. در این میان اما رسانه های نوشتاری در دست ما اصلاح طلبان بود و صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه دیداری کشور که چندین برابر رسانه های نوشتاری خواننده دارد، برای بیان موفقیت های اقتصادی دولت خاتمی به ما کمک نکرد. امروز همین مشکل را هم دولت آقای روحانی دارد.

 تحصن مجلس ششم مورد قبول مردم نبود و تبدیل به زندان متحصنین شد

نماینده مجلس ششم در خصوص تحصن مجلس ششم و علت عدم شرکت خود در این تحصن توضیح داد: چونین کاری نتیجه نداشت، من ۴۵ دقیقه در میان آن نمایندگان صحبت کردم، گفتم شما وقتی کاری می کنید که مردم آن را قبول ندارند، سنگ روی یخ می شوید، ماجرا این طور بود که نمایندگان مرا دعوت کردند و گفتند در مورد اینکه چرا به تحصن نپیوسته ای صحبت کن. پیش از من یکی از اعضا که پزشک بود صحبت می کرد، گفت که من پیشنهاد می کنم کمیته ای از نمایندگان متحصن تشکیل بشود تا از ملتی که در حمایت از متحصنین می آیند و در خیابان امام خمینی تحصن می کنند، پذیرایی و حمایت کنند، من هنوز دعوت به سخنرانی نشده بودم، گفتم ببین عزیز من شما اگر کاندیدا باشی ملت رایی به شما نمی دهند چه برسد به اینکه بیایند در خیابان امام خمینی و به نفع شما تحصن کنند، گفتم عزیزان من کاری که مردم با آن همراهی ندارند نکنید، سپس دلایل تاریخی آن از مشروطه تا آن زمان را آوردم، همین هم شد و در نهایت محل تحصن تبدیل به زندانی برای خود متحصنین شد. البته علت اش به فرهنگ سیاسی مردم ایران باز می گردد، مردم ایران خوش استقبال و بد بدرقه هستند همان حرکت زیگزاگی که عرض کردم، افراط و تفریط، می آیند و یکجا جان شان را هم برای یک جریان می گذارند، بلافاصله هم سرخورده و نا امید میشوند و رها می کنند. به مشروطه نگاه کنید آن همه مبارزه کردند، دامن فرخی یزدی ها را دوختند و در برابر کودتای محمدعلی شاه مقاومت کردند اما ۱۴ سال که گذشت گمان کردند در این زمان باید ایران گلستان می شد، ندانستند که مسیری که در آن گام نهاده اند نیاز به ۱۰۰ سال زمان دارد مانند کودکی که یک سال به مدرسه برود و یک سال به مدرسه نرود، بدیهی است که چیزی نمی آموزد، همان ملتی که در مشروطه آمدند و مبارزه کردند در برابر کودتای سوم اسفند رضا شاه ساکت بودند تا حکومت پهلوی به سادگی بر مسند قدرت بنشیند. نمونه دیگر جنبش ملی شدن صنعت نفت است که در روز ۳۰ تیر مردم برای مصدق به خیابان آمدند و برای مصدق جان دادند اما یک سال بعد در کودتای ۲۸ مرداد، مصدق به راحتی و بدون حمایت مردم برکنار شد و به احمد آباد تبعید شد. البته مردم سرخورده شده بودند اما سوالم این است مصدق چه باید در آن یکسال می کرد که نکرد! اواخر دوره مجلس ششم هم وضعیت همین بود مردم شهرهای بزرگ اگر بهتر از ما هم در انتخابات مجلس هفتم کاندید میشد رای نمی دادند، زیرا که توقعات بالاست و انتظارات برآورده شده کم است و یک شکاف بزرگی در این میان وجود دارد.

بین اصولگرایان تشتت و بین اصلاح‌طلبان انسجام وجود دارد

اطاعت در پایان درباره عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده مجلس بیان کرد: احزاب اصلاح‌طلب از انسجام بالایی برخوردارند و رهبری اصلاحات را پذیرفته‌اند. اصولگرایان از این جهت وضع بدتری دارند زیرا بین خودشان تشتت وجود دارد. در عرصه سیاست اگر سوء تفاهم‌ها به حسن تفاهم تبدیل شود و بی‌اعتمادی که نسبت به اصلاح‌طلبان وجود دارد تبدیل به اعتماد نسبی شود کاندیداهای اصلاح‌طلب تائید شوند قطعاً مجلس خوبی خواهیم داشت.

کلیدواژه ها:

ثبت نظر »

۱) پایگاه خبری تحلیلی اعتدال فارس، نظراتی که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد.
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2013 Etedal. All rights reserved
طراحی و اجرا: ایده پردازان